Założenia i źródła warsztatu „Ściana……..”

 

Piosenka „List do świata” – Pod Budą

Na moim podwórzu jest ściana łaciata

na ścianie tej dzieci list piszą do świata

ogromny zbiorowy list

w tym liście są żale i skargi dziecięce

pisane niedbale bazgrane na prędce

gdy z okien nie patrzy nikt x2

ref. Gdyby te listy czytał świat

to pewnie by się zmienił

a mędrcy mądrzy że aż strach

milczeli zawstydzeni

Na moim podwórzu jest ściana łaciata

na ścianie tej dzieci list piszą do świata

ogromny zbiorowy list

a ja wam stokrotnie powiedzieć chcę dzięki

bo wasze pisanie i moje piosenki

to w mroku zapałki błysk x2

 

Refleksje Iwony Żyburskiej:

Krakowski poeta i muzyk Andrzej Sikorowski śpiewa o listach pisanych na łaciatej ścianie przez dzieci „…Gdyby te listy czytał świat, to pewnie by się zmienił ,a mędrcy mądrzy, że aż strach milczeli zawstydzeni…”

My nauczyciele chcemy być mędrcami proponuję więc żebyśmy w swej mądrości pozwolili dzieciom swobodnie tworzyć .Oddajmy im chronioną przestrzeń szkolnego muru- ściany i pozwólmy je zamienić  w miejsce działań kreatywnych.

Murale zagościły już na dobre w kulturze miast na całym świecie, znamy je jako przykłady sztuki zwanej street-artem. Mural to obraz malowany bezpośrednio na ścianie. W szkole może on powstać w dowolnym wcześniej uzgodnionym miejscu wewnątrz czy też na zewnątrz budynku.

Murale mogą : rozśmieszać , upiększać być punktem orientacyjnym, prowokować, protestować, być pamiątką obecności, dopowiadać coś do otoczenia…Odkryłam, że dzieci i młodzież chętnie działają na powierzchni ściany- przestrzeni czasem zakazanej, czasem dobrze widocznej dla wszystkich, nobilitującej i inspirującej . Uczestniczą dzięki temu w nurcie sztuki współczesnej samodzielnie tworząc murale jednocześnie dobrze się bawiąc i zdobywając nowe doświadczenia.

 

Refleksje Ewy Grzanki:

Ściana jest w przestrzeni miasta płaszczyzną, która buduje porządek (ma swoje funkcje architektoniczne) i może służyć do wypowiedzi.

Mój warsztat odnosił się do poruszania się w przestrzeni miejskiej, poznawanie tej przestrzeni i wykorzystania tych doświadczeń w pracy na lekcjach.

Wykorzystałam doświadczenia i refleksje z pobytu na RIDEFIE we Włoszech.

Dołączam linki na temat:

*ścieżki rowerowej w Reggio Emilia – Bicibus.

http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bicibus-czyli-wloska-karawana-do-szkoly-2161.html

(oraz inne materiały pod tym hasłem; trzeba tylko włączyć tłumaczenie).

*Projektu miasta opracowanego przez dzieci CORIANDOLINE w Coreggio.

http://tcstreetsforpeople.org/node/609

www.youtube.com/watch?v=Bf3u25oV85I

https://www.youtube.com/watch?v=ZWaH89uBmDE

 

Dołączam też kilka naszych zdjęć z warsztatu:

Warning: No images in specified directory. Please check the directoy!

Debug: specified directory - http://www.spbrzoza.pl/images//materialy/fotografie_2015_2016/Freinet/Warsztaty_Włochy

 

 

 

 

Dzielimy się doświadczeniem

 

  • dzielenie_się_doświadczeniem
 

Dzielimy się doświadczeniem - zgłoś udział klikając na link , a tam na słowo formularz.

 

 

 

Pedagogika C.Freineta

 

Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta