Tydzień Edukacji Globalnej

W naszej szkole TEG obchodziliśmy od 18 do 25 listopada 2013 pod hasłem: Czy to Johny, Pierre czy Krysia każdy ma swojego MISIA”

Postanowiliśmy w tym roku połączyć go z obchodami Dnia Pluszowego Misia, którego to 111. rocznica przypadała właśnie na 25 listopada.

Do inauguracji tych obchodów uczniowie przygotowywali się przez cały tydzień.

Klasy VI miały przygotować prezentację multimedialną - „Jaką drogę pokonuje Misiu i ile krajów pozna zanim trafi w nasze ramiona?”

Klasy V Przygotowywały plakaty - „Jakie gatunki niedźwiedzi można spotkać na wybranych kontynentach ?”.

Klasy IV prowadziły poszukiwania - „Jakie misie mieszkają w książkach, filmach, piosenkach na całym świecie ?”.

Klasy III stały się twórcami komiksów - „Przygody Misia Zdzisia”

Klasy II działały twórczo - „Pokoloruj, wyklej, wylep przygotowane ilustracje misiów”.

A klasy I wykonywały własne ilustracje do fragmentu książki o przygodach Misia.

 

Dodatkowo wszystkie klasy przygotowywały gazetki tematyczne związane z misiem.

Ukoronowaniem TEG był przegląd prezentacji „Krótka historia Teddy Bear” i prezentacji przygotowywanych przez klasy VI.

Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w wielu konkursach.

W konkursie:

"Portret mojego misia"-dowolna technika plastyczna I-mc Michalina Kulesza kl.VA ex aequo Paweł Chróściński kl.IVb.

"To co do śmietnika wrzucisz w mojego misia się odwróci" I-mc Filip Gackowski kl.IIc.

"Portret mojego misia"- grafika komputerowa w kl.IV-VI I-mc Kinga Pańka kl.IVb a w kl I-III I-mc Igor Głąb kl.IIb.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy.

Obchody TEG pozwoliły pokazać i uświadomić dzieciom, że ta pluszowa maskotka-misiu, którą rodzice kupują niejednokrotnie w pobliskim markecie, pokonała często większą część kuli ziemskiej, aby do nas dotrzeć. Jak wiele osób z różnych stron świata pracowało przy produkcji poszczególnych jej elementów. Dodatkowo uświadomiły sobie, że wiele dzieci na tym świecie ogląda te same filmy, słucha tych samych piosenek, czyta te same książki i że ten świat, mimo iż jest tak wielki, to jest po części też taki mały.

 

  • TEG_1
  • TEG_10
  • TEG_11

  • TEG_12
  • TEG_13
  • TEG_14

  • TEG_15
  • TEG_16
  • TEG_17

  • TEG_18
  • TEG_19
  • TEG_2

  • TEG_20
  • TEG_21
  • TEG_22

  • TEG_23
  • TEG_24
  • TEG_25

  • TEG_26
  • TEG_27
  • TEG_28

  • TEG_29
  • TEG_3
  • TEG_30

  • TEG_31
  • TEG_32
  • TEG_33

  • TEG_34
  • TEG_35
  • TEG_36

  • TEG_37
  • TEG_38
  • TEG_4

  • TEG_5
  • TEG_6
  • TEG_7

  • TEG_8
  • TEG_9

Tekst: Anna Bzdawka-Kozina

Święto dziękczynienia

Czwarty czwartek listopada przypadł w tym roku na 28 dzień tego miesiąca. W tym dniu mieszkańcy Stanów Zjednoczonych celebrują Thanksgiving Day, czyli święto Dziękczynienia, ustanowione świętem państwowym przez prezydenta Abrahama Lincolna w roku 1863.

Do obchodów tego święta w naszej szkole uczniowie przygotowywali się zdobywając wiedzę dotyczącą jego genezy i tradycji z nim związanych. Punktem wyjścia było obejrzenie prezentacji multimedialnej przygotowanej przez uczniów z klasy VI d, następnie w każdej klasie odbyły się lekcje kulturowe, wprowadzające i utrwalające słownictwo tematyczne podczas pracy z tekstem, rozwiązywania krzyżówek oraz zabaw. Lekcje te były przygotowane pod kierunkiem nauczycieli, a prowadzone przez chętnych uczniów z każdej klasy. Każda klasa na poziomie IV-VI wykonała również gazetkę tematyczną, która zdobiła salę lekcyjną. Natomiast wkład uczniów z klas I-III polegał na przygotowaniu symboli związanych z tym świętem i pomocy p. J. Bafii w przygotowaniu ekspozycji z zebranych prac uczniów.

Na wystawce znalazł się m.in. projekt pt. "Trudna droga Pielgrzymów", prace przestrzenne – "Mayflowery", czy też wspaniałe połączenie dziękczynnego indyka z… gramatyką angielską – dzieło pomysłowej Weroniki Bartczak z klasy VIc oraz wiele innych.

Ponadto przedstawiciel każdej klasy IV-VI przygotował „indyka dziękczynnego”, a wszyscy pozostali uczniowie zaopatrzyli go w pióra, na których tradycyjnie dali wyraz swojej wdzięczności. Jak w roku ubiegłym ciepłe słowa skierowane były do rodziców, nauczycieli i kolegów, którym dziękowano za pomoc w nauce, cierpliwość, ciepłe posiłki, miłość, wspólną zabawę i wiele innych bardziej lub mniej oczywistych faktów. Indyki te również pięknie wkomponowały się w wystawkę szkolną.

Najważniejszą częścią obchodów Thanksgiving w Stanach Zjednoczonych jest uroczysty obiad składający się z pieczonego w całości indyka, słodkich ziemniaków oraz obowiązkowo sosu żurawinowego. W tym dniu, podobnie jak w roku ubiegłym, w naszej szkolnej stołówce uczniowie mogli skosztować tych specjałów w polskim wydaniu.

Ukoronowaniem szkolnych obchodów tego święta było rozstrzygnięcie konkursu wiedzy pt. „What do you know about Thanksgiving?”, skierowanego do uczniów klas czwartych oraz konkursu na makietę statku, którym Pielgrzymi przebyli swoją długą drogę w poszukiwaniu lepszego życia – "Mayflower".

W konkursie wiedzy najlepsza okazała się uczennica klasy IV a Nadia Albertowicz, II miejsce przypadło Jakubowi Zawadzkiemu, również z klasy IV a , a III - Pawłowi Michalakowi z klasy IV b. Mistrzami makiet natomiast okazali się: Paweł Chróściński z klasy IV b oraz Jakub Jully z klasy V b.

Nie były to z pewnością ostatnie obchody Święta Dziękczynienia w naszej szkole.

  • tg_1
  • tg_2
  • tg_3

  • tg_4

Tekst: A. Ciesielska-Sikora i I. Baranowska

Tydzień świadomości dysleksji

 Na początku października obchodzony był kolejny Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Nasza szkoła 21 października przyłączyła się do tych obchodów.

Uczniowie kl.IV-VI obejrzeli prezentację na temat specyficznych trudności w nauce. Poznali sylwetki słynnych dyslektyków, którzy pomimo trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, dzięki swojej wytrwałości i determinacji, osiągnęli życiowy sukces. Dysleksja nie może być wymówką, ale powinna mobilizować do wytrwałej pracy zarówno w szkole jak i w domu. Uczniowie zapoznali się z różnymi formami ćwiczeń, organizowaniem pracy samokształceniowej w domu. Zachęcano do empatycznego spojrzenia na osoby dotknięte dysleksją i na problemy, które spotykają w swoim życiu.

W ramach akcji odbyło się ogólnoszkolne dyktando, do którego przystąpiła liczna grupa uczniów klas IV-VI. Najlepiej napisały je uczennice z klas VI: Iga Kominiak, Basia Gackowska, Julia Nowicka. Natomiast rodzice mogli skorzystać z konsultacji poszerzających wiedzę na temat specyficznych trudności w nauce, w tym sposobów ich rozpoznawania, dostępnych form pomocy. Na zakończenie Tygodnia Świadomości Dysleksji klasy przygotowały gazetki tematyczne, a 25.11 w szkole pojawiły się osoby poprzebierane za postacie z baśni najsłynniejszego dyslektyka H.Ch.Andersena oraz za innych sławnych dyslektyków. Najbardziej podobał się wszystkim Kacper Gac z kl.VI b przebrany za bohaterkę baśni "Dziewczynkę z zapałkami".

  • dysleksja_1
  • dysleksja_2

Autor:Marzena Matczyńska

 

  

2013 Rokiem Powstania Styczniowego

W związku z uchwałą Senatu RP ustanawiającą rok 2013 Rokiem Powstania Styczniowego, dla uczczenia pamięci 150 rocznicy powstania w szkole przygotowana została wystawa tematyczna, na której obok sylwetek przywódców i informacji o przebiegu zrywu powstańczego z 1863 r. znalazły się albumy i inne wydawnictwa zawierające ilustracje z epoki.
Wszyscy uczniowie szkoły mają możliwość poznania ogromu patriotycznego oddania i szlachetnego poświęcenia powstańców oraz jego znaczenia dla dalszych losów Ojczyzny.
Wystawa, którą przygotowali nauczyciele Magdalena Oskwarek i Marek Glapiński, będzie czynna do końca marca b.r. Dziękujemy wszystkim, którzy udostępnili materiały ikonograficzne wykorzystane do przygotowania ekspozycji.

  • IMG_0001
  • IMG_0002
  • IMG_0003

  • IMG_0006
  • IMG_0007
  • IMG_0008

  • IMG_0009
  • IMG_0011

Tekst: Barbara Kępczyńska